Find den bedste affiliate partner

Hvad skal du dog med en “Elite affiliate partner?!?”. Det der affiliate marketing er jo alligevel ligeså meget varm luft, som du havde forventet, det virker jo ikke!

Tænker du sådan?

Eller måske har du set omsætning komme fra affiliate partnere …men havde du fået den omsætning alligevel?

hvem ved…

Affiliate partner ond nørdMåske er affiliates bare nogen teenage nørder, du giver penge for ingenting og så er det jo faktisk en underskudsforretning …så sidder de der og spiser pizza, drikker cola og får endnu flere bumser, mens de griner af dig på den der super skurke nørdede æsel agtige måde.

Men de der historier du har hørt om online forretninger, der virkelig tjener penge via dygtige affiliate partnere, de er altså rigtige nok og det bedste er, at du kan skabe det samme for din egen forretning.

I denne guide får du 3 meget vigtige ting, du kan bruge til at finde de bedste affiliate partnere.

Du får:

3 svar fra 5 successfulde affiliates på hvad de ønsker af en affiliate annoncør.

Har du stadig det billede, vi tegnede før af en ond nørdet teenage affiliate, så er virkeligheden faktisk ofte en hel anden. Der findes masser af virkelig dygtige affiliate partnere, som arbejder hårdt og som først bliver betalt, når de har tjent penge til dig. De dygtiggør sig hele tiden og måske er de endda dygtigere end dig selv. Faktisk har nogle affiliate partnere deres egen virksomhed, med ansatte eller freelancere de outsourcer til efter behov.

Check f.eks. dem her:

De gør det alle godt som affiliates, både fordi de er gode til at skabe omsætning for virksomhederne (og for sig selv), men også fordi de formår at skabe ting, som mange virksomheder ikke er i stand til at gøre selv. Det kan f.eks. være gennem SEO, linkbuilding, godt indhold og tools (programmerede værktøjer), som f.eks. gør det lettere for brugeren, at finde det han søger, eller han har måske programmeret noget, som automatiserer en proces, som ellers vil være tidskrævende at udføre igen og igen.

1) Proaktivitet.
Vent ikke på at jeg henvender mig til dig. Kontakt mig og hav noget værdifuldt at sige. Om det er hvilke produkter der sælger bedst, gode ideer til lavthængende frugter, ideer til keywords eller noget helt 4. er ikke så vigtigt. Det viser mig at du vil samarbejde.

2) Taknemmelighed.
Jeg er med på, at du betaler mig når jeg gør mit arbejde godt. Men efter et vist punkt (og det gælder specielt for affiliates der tjener rigtig gode penge), så vil anerkendelse have en endnu højere værdi. Tak er aldrig nok alene, men det er penge heller ikke efter et vist punkt.

3) Tilgængelighed.
Tænk SERVICE. Dine kunder vil have god service og det vil jeg også som affiliate. At være flere dage om at svare på e-mails duer ikke. Vær tilgængelig på e-mail, telefon, sociale medier og hvor jeg nu ellers befinder mig. Og det er ikke kun 08-16 og mandag til fredag. Det er 24/7 eller så tæt på som muligt.

Mikael Rieck

Underviser i online marketing, marketers.dk

1) Initiativ fra annoncøren.
Hiv fat i dine affiliates og hjælp dem aktivt med tiltag, der kan hjælpe dig selv i sidste ende. I det hele taget være meget aktiv med kommunikationen.

2) Undgå annulleringer fordi i selv bruger affiliate links.
Lad nu være med at lave handler for kunder via telefon og bruge affiliatelinks. Så irriterende at se annullerede transaktioner og dobbelt op, når det skyldes en medarbejder in-house, der har brugt et affiliatelink af en eller anden årsag.

3) Del ud af jeres tal.
Vær ikke generte/hemmelige omkring jeres tal. Det kan f.eks. være mere info om, hvad det rent faktisk er der bliver solgt. Vi kan selvfølgelig lave nogle semi-konklusioner ud fra hvilken url der er blevet klikket på, men det bliver aldrig helt præcist.

Martin Hjort

Affiliate partner, fodboldfessor

1) Stabilitet!
Der er ikke noget værre end en annoncør der laver om på priser, vilkår osv. hele tiden. Eller værre endnu lukker programmet helt eller delvist ned i perioder.

2) Proaktiv annoncør.
Det er så meget mere frugtbart for et samarbejde, hvis annoncøren tager sig tid til lige at sende nyheder ud i ny og næ, eller i det hele taget komme med input der kan forbedre konvertering etc.

3) Åbenhed. Desto mere åben annoncøren er omkring deres forretning, desto nemmere bliver det at lave materiale der sender den rigtige målgruppe af kunder videre. En god dialog om, hvad annoncøren faktisk selv ved om hvad der virker er meget givende for et godt samarbejde.

Mikkel Kongsfelt

Affiliate partner, Hus.tips

1) Løbende dialog og sparring.
Hvis jeg skal have det maksimale ud af et affiliateprogram, så er det vigtigt, at der eksisterer en løbende dialog og sparring mellem mig og programmet. På den måde kan der skabes synergieffekter, som meget hurtigt kan vise sig at have en enorm indflydelse på indtjeningspotentialet.

Det kan for eksempel være, at annoncøren løbende holder mig opdateret på nøgletal, forbedringsmuligheder og lignende.

2) Se affiliates som en integreret del af virksomheden.
For mig er det også vigtigt, at annoncøren ser på os affiliates som en integreret del af virksomheden. I teorien kan du opbygge en succesfuld webshop, der udelukkende består af affiliate marketing. Derfor er det vigtigt, at vi bliver set på som et uhyre værdifuldt aktiv – og ikke blot en alternativ form for markedsføring.

3) Elite Annoncør på Marketers.dk.
Hvis et program er stemplet som Elite Annoncør, så er jeg mere tilbøjelig til at arbejde med det. Som Elite Annoncør er programmet nemlig blevet rådgivet af nogle af de bedste affiliates i branchen og setup’et er noget nær det mest optimale.

Dog betyder det ikke, at bare fordi man er Elite Annoncør, så er man home safe. Jeg har set et affiliateprogram, der ikke tager deres affiliates seriøst og nærmest ”leger” med dem. Og det er på trods af, at de kunne kalde sig for Elite Annoncør.

For at opsummere det hele: Hvis du som annoncør vil have succes med affiliate marketing, så skal du behandle os affiliates som var vi din egen marketingafdeling.

Besøg marketers.dk her

Simon Bak Andersen

Affiliate partner, simonbakandersen.dk

1) Samarbejdsvillig.
For mig som affiliate partner er det alfa og omega at en annoncør er samarbejdsvillig. En samarbejdsvillig annoncør er for mig: En annoncør som er åben om tal, taler om de bedst sælgende produkter hos annoncøren, kommer med gode idéer til forbedringsforslag, er villig til at køre kampagner og som er interesseret i at jeg som affiliate partner får de bedst mulige vilkår for at skabe salg hos annoncøren.

En god annoncør er proaktiv og søger hele tiden at forbedre mine muligheder.

2) Et fast sortiment.
Dette er et af de vigtigste parametre når jeg skal udvælge en ny annoncør at sende trafik til. For mig som affiliate findes der (næsten) ikke noget mere irriterende end når produkter udgår (det skulle da lige være affiliate programmer som lukker). Derfor vælger jeg som udgangspunkt annoncører med produkter hvor der ikke er stor udskiftning eksempelvis pga. sæsonvarer eller lignende.

Dette betyder ikke at annoncører ikke må tage nye varer ind i sortimentet. Men blot at udgået produkter er et mareridt og en evig kilde til frustration, hvis du som affiliate har mange produktlinks på dit affiliate site.

3) En evig stræben efter det næste mål.
Eftersom affiliate marketing foregår på internettet er det muligt at måle stort set alt. Derfor er det vigtigt for mig at en potentiel annoncør går op i at måle hvordan deres website performer. Men denne viden har de muligheden for at forbedre antallet af konverteringer og derved den indtjening jeg får som affiliate partner.

Grunden til at dette er vigtigt for mig når jeg skal finde nye annoncører er fordi jeg kan gøre nok så meget for at varme mine besøgende op således at de er klar til at lægge pengepungen på bordet og sige ”tag mit kreditkort” til annoncøren men hvis ikke annoncøren arbejder på at optimere sit website vil en alt for stor del af potentielle kunder gå et andet sted hen og derved mister jeg omsætning.

Emil Lykkeskov

Affiliate partner, Mitophold.dk

5 webshops bud på det vigtigste du kan gøre for at fremme et godt samarbejde med dine affiliates.

Jeg har snakket med nogle online virksomheder, som er rigtig gode til at bruge affiliate partnere i deres marketing. Jeg har bedt dem fortælle, hvad de ser som det vigtigste de gør for deres affiliates for at fremme et godt samarbejde.

 

Det vigtigste webshops kan gøre, er at forstå hvad affiliate markedsføring går ud på og hvordan dynamikkerne ændre sig.

Det er vigtigt, at man har forståelsen for det, ellers kommer man hurtigt til at se affiliate markedsføring som en udgift, frem for en rigtig billig markedsføringskanal.

Som ny webshop der tilbyder affiliate marketing, er det vigtigt, at man er proaktiv og selv kontakter hjemmesideejere inden for ens emne. Der er intet, der kommer af sig selv, med mindre man er en kæmpestor virksomhed.

Man skal ud og kontakte alle de hjemmesider, man kan finde og i mange tilfælde skal man være opmærksom på, at man nok skal forklare hvad affiliate markedsføring er og hvordan hjemmesideejeren tjener penge på det. Det er ikke alle hjemmesideejere som kender til begrebet, men de fleste vil gerne tjene lidt ekstra håndører.

Dennis Drejer

Webshop ejer, Rito

For os som annoncør er det vigtigste, at vi får skabt en god dialog og et fundament for et stærkt samarbejde. Uden dialogen med den enkelte partner ville vi på ingen måde kunne skabe den motivation eller det incitament, vi håber, vores partnere måtte have ved arbejdet med oplevelser. Vores erfaring er, at når vi engagerer os, gengældes engagementet, hvorefter indsatsen overfor vores produkter og brand øges. Dette øger kvaliteten af den eksponering, vi får som brand og bedst af alt –det kan ses på både vores og vores partneres omsætning 🙂

Dernæst, så lad mig lige uddybe, hvad vi mener med ”samarbejde”. For os giver det ikke mening at anskue det som et envejsforetagende. Derfor skal vi i høj grad være proaktive overfor fx de ideer og indsigter, vores partnere byder ind med. Ofte er disse indsigter og ideer super fede og nogle, vi umiddelbart ikke selv havde overvejet. Og flere gange har dette skabt nye muligheder for, hvordan vores affiliate marketing kan vækste.

En sidste del, jeg mener, er relevant at fremhæve, er, at alle annoncører bør lave løbende rapporteringer, der giver partnerne mulighed for at være på forkant. Vi oplever fx en sjælden gang imellem, at en af vores oplevelser lukkes. At videregive denne information sikrer, at der ikke opstår døde links, samt at affiliate sitet ikke forringes. Et andet eksempel er, at vi selv kører en del kampagner. At informere herom giver vores affiliates muligheden for selv at få gavn af samme – igen gevinst på bundlinjen.

Jakob Hermansen

Affiliate ansvarlig, DuGlemmerDetAldrig

For at affiliate markedsføring skal blive en succes for begge parter, så kræver det at du som annoncør anskuer det fra den rette vinkel.

Groft sagt kan man sige at du skal se på dine affiliate partnere som en hvilken som helst anden ansat. Klæd dem så godt på som muligt.

Dermed ikke sagt at du behøver invitere alle dine partnere med til julefrokosten (-;

Styrk samarbejdet med din partner

  • Gør det klart hvad din virksomhed står for – dette gør det også lettere for dine partnere at sælge dine produkter.
  • Sidder du på viden som kunne gavne din partner? Så del det med dem. Det styrker deres arbejde og hjælper til en mere målrettet indsats, hvilket knytter et tættere bånd.
  • Anerkend og beløn når det går godt. Det kunne evt. være nogle produkter du sponsorer til en konkurrence eller blot en venlig mail, hvor du giver et klap på skulderen for salget sidste måned. Det skal helt sikkert nok give blod på tanden.
  • I det hele taget handler det bare om at have så åben en dialog som muligt. Sørg altid for at de kan fange dig, hvis de har idéer eller eventuelle spørgsmål.

I stedet for bare at se på affiliate markedsføring som en salgskanal, der passer sig selv – så udnyt det potentiale et tæt samarbejde kan give.
Til sidst er det også værd at nævne at du ikke blot skal slå alle affiliates over én kam. Der er stor forskel på om du samarbejder med en blogger eller et site som sammenligner priser eller noget helt tredje. De kræver hver især noget forskelligt for at det bliver et succesfuldt samarbejde.

Filip Evaldsen

Ecommerce manager, Helsebixen

Det ultimativt vigtigste er at afsætte tiden. Man kan sikkert godt have et fint program kørende “automatisk”. Men skal man have et ekstraordinært godt affiliate program (for begge parter), så skal man afsætte tid til analyse, sparring og udvikling af programmet.

Analyser løbende så du hurtigt kan gribe ind hvis noget begynder at sejle, men også så du ved hvor der med fordel kan ligges ekstra fokus og midler.

Sparring med affiliates er enormt vigtigt fordi man jo kæmper for samme sag og min oplevelse er også, at det skaber et tættere bånd mellem annoncør og affiliate.

Udvikling af programmet er meget vigtigt fordi affiliates skal lige som normale medarbejdere motiveres.

Johnny Krogsgård

Partner, 3byggetilbud.dk

Helt grundlæggende har vi 3 fokusområder når det gælder affiliates og vores samarbejde med vores partnere.

Profitabelt
Det er vigtigt at sikre at man er konkurrencedygtig på fortjenesten, vær opmærksom på at EPC ligger over markedsgennemsnittet inden for den pågældende branche, men samtidig også er konkurrencedygtigt sammenlignet med andre brancher der kunne være interessante for de bedste affiliates at starte op i.

Vær til rådighed
Når affiliates har spørgsmål fra besøgende, spørgsmål til artikler, brug for sparring eller lign. Så sørg for altid at være behjælpelige så dine affiliates er godt rustede til at videreformidle viden til kunderne. Det gør også at der er en rød tråd i kommunikationen til kunden, det går ikke at kunderne læser/ser en ting på en affiliate side, for dernæst at få modsigende information når de lander på webshopping.

Opdateringer
I vores branche er det næsten kun produkter der er på tilbud som sælges, derfor er det vigtigt at være i dialog med affiliates om at de produkter som fremhæves er de samme som er på tilbud. Vi er igen tilbage til den røde tråd, hvor fokus skal være de samme steder på affiliate siden som på selve shoppen, det øger EPC og giver en bedre gevinst for alle parter.

Martin Byskov

Partner, Bedre nætter

Find din første elite affiliate partner

Det vil selvfølgelig være bedst at finde et helt hold af knalddygtige affiliates til at sælge dine produkter og det er bestemt heller ikke umuligt, men start med én, lær af processen, optimer den og kør den igen, nu har du også en reference affiliate partner.

Det kræver en indsats af dig og din virksomhed. Du skal ville samarbejde med dine affiliate partnere.

 

Affiliate konkurrencer

Konkurrencer er noget der kan motivere affiliate partnere, især de affiliate partnere der er rigtig interessante for dig og din forretning.

Udover at konkurrencen gerne skulle give dig en masse trafik og omsætning (Den trafik sørger du selvfølgelig for at kan bevare kontakten til) så giver det dig også en rigtig god mulighed for at komme i kontakt med de seriøse affiliates, som performer bedst. Der er selvfølgelig forskel på hvordan de enkelte affiliate partnere leverer deres bedste og der er ofte stor forskel på de skal performe på kort eller lang sigt.

Men tilbyd sparring med deltagerne og opfordr dem til at tage kontakt til dig, så fortæller de dig hvad de har brug for og så må du se om du kan og vil levere det.

Studer deres indsats, performance, site(s) osv.

Eksempler på gode konkurrencer kunne være:

Oplevelsesaffiliate fra DuGlemmerDetAldrig hvor du kan vinde op til 20.000. Konkurrencen er virkelig gennemarbejdet og godt beskrevet.

Bedre Nætter

Bedre nætter lavede også engang en attraktiv konkurrence, desværre har de pillet deres landingpage ned.

Bedre nætter endte med at skabe ekstra omsætning på over 1 mill. via konkurrencen – jep du læste rigtigt. Konkurrencen resulterede i EKSTRA omsætning på over 1 mill. på 6 mdr.

Marketers logo

Bliv elite annoncør hos marketers

Når du bliver elite annoncør hos marketers.dk, bliver du præsenteret for alle medlemmerne og der er mange. Alle med en interesse i at blive bedre affiliate partnere.

Marketers er et betalt forum, så det er seriøse folk der er med her.

Når man har tjent et fastsat beløb via affiliate marketing i 2 mdr. i træk, bliver man opgraderet til Elite affiliate partner hos marketers og dem er en del af efterhånden.

Jeg ville nok vente med at melde mig som elite annoncør, indtil jeg havde rimeligt styr på budget, regler og strategi for forretningens affiliate marketing. Når du har det, så giv den gas fra starten f.eks. med en attraktiv konkurrence og en god præsentation af dit affiliate program.

Se mere om hvad det vil sige at være Elite annoncør i videoen herunder.

Find websites der allerede ranker godt på relevante søgeord

Kig på din søgeordsanalyse, har du ikke sådan en, kan du lytte dette podcast og få en trin for trin guide med Lars Skjoldby og Eric Ziengs

Du kan  også kigge på de søgeord du tjener flest penge på gennem din adwords annoncering, hvis du har sådan en.

Når du har dine søgeord, søger du på dem i Google, brug dette tool http://www.impersonal.me/ og marker .dk, så tager din browser ikke højde for din historik og du har større chance for at få vist det mange andre også får vist.

Kig på de første 2-3 sider og pluk spændende sites ud, som man kunne forestille sig kunne sælge dine produkter, hvis ikke de allerede gør det.

Skriv til dine eksisterende affiliate partnere

Hvis du allerede kører et affiliate program, så kan du også se hvem der er tilmeldt dit program og hvem der performer godt. Skab en dialog med de bedste og find ud af om i kan forbedre jeres samarbejde.

Er der nogen der har performet godt tidligere, men som performer mindre godt nu, eller er gået i stå? Tag en snak med dem og se om det er noget i kan få i gang igen.

Kontakt affiliate partnere fra lignende brancher og nicher

Ind på Google igen. Nu er du jo allerede trænet til i at finde de gode websites, så nu gør du det bare med lignende nicher og brancher.

Du kan bruge samme email skabelon til at kontakte potentielle spændende elite affiliate partnere fra din egen branche og fra lignende brancher.

Jeg har lavet skabelonen til dig lige herunder.

Email skabelon

Emne Linie
Tænk emne linien kort og præcis, men attraktiv uden at være ‘for meget’

Eks.
“Tag dit affiliate site til næste niveau i samarbejde med os”

“Vi er på udkig efter en elite affiliate partner, er det dig?”

“Vil du tjene flere penge som elite affiliate partner?”

Præsenter dig selv og din virksomhed

Gør det personligt, mennesker vil snakke med mennesker, ikke virksomheder. Forklar hvem du er og hvad din rolle er, forklar også hvad i er for en virksomhed, gør det kort, præcist og personligt.

Forklar hvorfor du skriver.

Du vil gerne samarbejde med den rigtige affiliate partner

Du vil gerne hjælpe til at i begge kommer til at tjene flere penge

Gør mailen personlig

Del tallene for dit affiliate program

Fortæl om fordelene ved netop dit program

Fortæl hvad en affiliate partner kan tjene penge på

Brug dit affiliate netværk

Snak med dit affiliate netværk, har du noget specifikt, kan det være at affiliate netværket, vil nævne det i deres nyhedsbrev.

Jeg ved i hvert fald at Ken fra partner ads er meget imødekommende over for den slags

I nogle netværk har du også mulighed for at skrive beskeder direkte til dine tilmeldt affiliates.

Sociale medier og forums

Kig efter spændende bloggere i grupper og på deres egne Facebook sider.

Der er også masser af grupper på linkedin, hvor spændende mennesker deltager. Det kan også være, at din målgruppe bevæger sig meget på instagram. Hvis de gør det, så gør dine elite affiliate partnere nok også.

Deltag på affiliate konferencer

Det kræver selvfølgelig noget tid og indsats at tage til affiliate konferencer, men der er flere ting at hente.

Det er smart at holde dig opdateret på hvad affiliate verdenen går og snakker om, ofte vil du selv kunne bruge de tips de deler i din egen virksomhed.

Netværk med folkene, det gør en verden til forskel at møde folk fysisk og få en sludder med dem.

Hav tydelig info på eget website

Dediker noget plads på dit website til affiliates, så interesserede affiliate partnere kan læse om hvordan i gerne vil samarbejde direkte på jeres side. Tag det alvorligt og lad godt indhold, ligesom du sikkert gør i alle andre områder af din forretning.

En affiliate partner er en vigtig business partner for din forretning, tag godt imod dem.

Hav en liste på dit nyhedsbrev til affiliates

Du kan lave en serie af mails, som altid vil være relevante for nye affiliates.

Hver gang en ny affiliate partner så tilmeldes listen, får hun dine guldkorn med jævne mellemrum.

Tænk over at hun skal kunne nå at implementere og giv hende mulighed for en dialog med dig omkring emnet i mailen.

Læg evt. opfølgningsmails ind i mellem emnerne, hvor du spørger, hvordan det gik og igen opfordrer til dialog.

Netværksgrupper for affiliates

Reach out til netværksgrupper der beskæftiger sig med affiliate marketing. Mennesker der er med i netværksgrupper er for det meste ret seriøse og de bliver dygtige ved at lære af hinanden.

Skriv en mail, præsenter din forretning og dig selv, se mail skabelonen højere oppe

v

Bliv nævnt på websites om affiliate marketing

Vær en historie der inspirerer andre affiliate annoncører. Hvis du er en god samarbejdspartner vil du være en god historie for folk der skriver om, eller podcaster om affiliate marketing.

Find dem og fortæl dem hor godt du gør det og hvor godt du gerne vil gøre det, sammen med den rigtige affiliate partner.

Få imponerende affiliate historier i medierne

Når det lykkedes for en af dine affiliate partnere at opnå et godt resultat, eller skiller sig ud på den eller anden måde, så tag en snak med ham/hende og se om i ikke kan lave en god pressemeddelelse om det.

Hvor godtfolk er, kommer godtfolk til.

Hvad gør konkurrenterne for at rekruttere affiliate partnere

Tja, du følger vel med i hvad dine konkurrenter går og laver alligevel, så hvis de gør noget godt for at rekruttere affiliate partnere, så kopier det …og gør det liige lidt bedre.

Bliv et stærkt samlingspunkt for affiliates

Arranger arbejdsdage eller weekender. På disse dage kunne affiliates mødes for at arbejde på deres projekter og du kan levere viden og inspiration til dem fra jeres egne folk og evt. spændende folk udefra.

Deltagende affiliates kan dele, hvad de har gjort, som har virket og hvad der ikke har virket.

Affiliates ville også få mulighed for at teame up, det er tit der, det går i stå for mange. Man har måske en god ide, men så kan man ikke programmere det, designe det, eller udtænke det osv.

For dig vil der være rig mulighed for at hilse på forskellige affiliates og du vil også kunne fortælle om, hvorfor det ville være super attraktivt for affiliates at arbejde med jeres program.

Brænd ikke nogen broer, tal pænt og opfordr til dialog

Uanset hvad der sker, så tal og skriv pænt og med respekt. Man ved aldrig om der er evt. er tale om en misforståelse, eller om du får brug for at arbejde sammen med en person igen på et senere tidspunkt. Og så er det bare god stil at behandle andre mennesker med respekt.

Tid til action

Du har nu fået rigtig mange tips og ideer og det kan garanteret virke uoverskueligt.

Er du ikke allerede igang med affiliate, så tilmeld di hos f.eks. partner ads

Jeg foreslår du vælger de 5 ting du synes virker lettest at gå til, prioriter dem efter lethed og gå igang med dine 5 punkter, en af gangen.

Det gælder om at få mest mulig effekt af mindst mulig indsats.